Sunday, 18 June 2017

COLEK UDANG KELANTAN MUDAH

Assalamualaikum(wbt)

Bulan puasa adalah bulan paling istimewa bagi umat islam,selain keistimewaan puasa tu sendiri,adanya solat tarawih,moreh,bazar ramadhan.Kalau dekat kelantan aku punya feveret makanan dalam puasa ni adalah colek perut!kenapa aku suka?colek perut ni memang susah nk dapat pada bulan biasa.Sebab tu jugak kot ia spesial bagi aku.

Sejak menetap dekat kl ni nak cari colek perut nak kata susah sangat tu tak adalah sebab sekarang kat fb macam-macam ada.Siap location lagi,tapi nak cari yang sedap tu belum tentu.Haritu aku pergi makan colek perut dekat satu kedai dekat area uptown danau kota.Singgora cafe.Kat situ ulang alik aku pergi makan,dari colek perut,colek udang dan sotong,malah ada colek ikan,colek ayam dan colek buah jugak.Feveret aku adalah colek udang,dihidang panas-panas bersama sos dan sayur-sayur.

Dah kalau tiap ari dok ulang alik pergi mana maunya!so aku pun buat lah sendiri colek udang tu.Dalam satu pinggan colek udang tu,ade udang celup tepung,cucur sayur,salad,taugeh,sos dan ditabur kacang tanah yang dah di tumbuk.







ok first kita start dengan buat cucur udang dulu

bahan-bahan(buat ikut berapa orang nak makan jangan membazir!)

3 cawan tepung gandum
1/4 sudu garam
bawang merah hiris nipis
karot setengah batang(potong panjang2 dan nipis)
kangkung atau daun bawang potong nipis
yis/baking powder(sedikit jer) optional
air secukupnya

campurkan semua bahan kecuali air,masukkan air sikit demi sikit jangan terlalu cair dan jangan terlalu melekat nanti keras plak cucur korang sebab kurang air.kenapa yis/baking powder(nak bagi cucur tu naik dan cantik,aku guna baking powder sebab yis takde.Biarkan kejap cucur berehat dengan amannya!

udang celup tepung

1 cawan tepung gandum
2 sudu tepung jagung
2 sudu tepung beras(optional,tak letak xpe kalau ade gunala dari membazir)
sedikit air
telur sebiji

campur semua bahan kecuali air,air masukkan sikit-sikit.Adunan tu bagi jadi bater.Tak cair,tak pekat.Bila udang dicelup dalam adunan tadi,bater tu melekat kat udang,maknanya adunan tu ok dan tak cair la tu.Panaskan minyak dan goreng.

penting!!

lepas goreng udang guna minyak tu td,gorang lah cucur yang dah berehat ngan aman tadi tu.

sos cili

cili kering segenggam
5 ulas bawang puting
cuka makan
air
gula
garam
kacang tanah tumbok

blend cili kering dan bawang putih,masukkan dalam sauce pan anda ataupun periuk katanya.Masukkan air.Bukala api dapur kau tu..lupa lak nak bagitau!hahahah.
masukkan air secawan lebihla kalau iolss tapi kalau ko buat banyak maka banyakla sikit airnye kang jadi sambal nasi lemak pulak!
kendian masuk cuka,kalau aku main agak jer,tapi kornag gula la dalam 1/4 cawan cuka tu.Kalau rasa kurang maka tambahla sikit-sikit.Masukkan gula,biasanya aku 3/4 cawan tu,namapun sos maka kenala manis.Sedikit garam untuk rasa manis-manis masin tu.

sayur

salad kau potong,
taugeh tu kau cuci la bersih-bersih.

tambahan

keropok ikan kalau yang malas beli dah siapp goreng je

ok bila semua dah siap,ambik pinggan letakla cucur sayur,udang goreng tepung,hancurkan keropok ikan,jangan hancur terus plak,hancur kasar-kasar,letak salad,taugeh dan siram dengan sos tadi dan jangan lupa taburkan kacang tanah tumbok.Sedia di bedal





No comments:

Post a Comment