Wednesday, 5 December 2012

expired date

Assalamualaukum...wbt

aku harap korang semua dalam keadaan sihat walfiat......

aku nak tanye..agak-agak..berapa ramai org  tgk expired dated sebelum beli satu-satu makanan tu...?
jawapan.....tak ramai betul x..?.tetibe rase terpanggil nak citer sal expired date sebelum aku ke tajuk utama..
memang ade yg tgk expired date sebelum beli makanan..tp lagi ramai yg xtgk..betul x cakap aku...salah sorang manusia yg xbersalah tu......aku!sape lagi kan....

aku ingat lagi kejadian waktu aku masih budak2 dulu(umor aku mase tu dlm 6 taon)....waktu tu dah petang..mase tu angin sepoi-sepoi bahasa...burung-burung berkicauan ria...anak-anak kecil berlari-lari di halaman rumah....sedang syok main batu seremban ngan jiran sebelah rumah..tetibe....

mak:adik!(panggilan untuk aku mase adik bongsu belum kuar)
aku:ape ma......
mak:tolong belikan roti kat kedai pak dollah(bukan name sebenar)
aku:alah...baru nak main..ishkkkkk
mak:aish..melawan...kalau cmtu adk xpayah mknlah roti cicah gulai ayam....
aku:yelah...yelahhhh....org pegi

aku pon pergi lah kedai yg dekat umah aku tu...pegi ngan beskal...dah beli  roti yg mak aku nak..aku pun kayuh beskal..balik umah...

aku masuk umah..pastu buka plastik roti tuh..ingat nak pow sekeping...nak buat bekal pg main batu seremban...

aku pon makin pelik bila tgk roti tu..mak aku yg baru siap sembahyang..turun ke dapur pastu tanye...

mak:ape yg adik duk tgk kat roti tu..kalau nak mkn je lah
aku:mak sekarang ade roti pesen baru ke....
mak:roti pesen baru...?
aku:ni(sambil menunjukkan roti yg bertompok2 hijau kat roti tuh)
mak:ni roti berkulat...kenapa adik amik yg ni...
aku:mane lah adik tau....(aku pon terus pg kompalin kat kedai tu..pastu dapat roti free..hehehe)


semalam pulak..aku pergi giant..aku beli susu hl....cam biase lah..aku xtgk expired date...
bila dah habis baru terlintas nak tgk expired date dia....bulan ni....tp bukan lah hari ni..aku  rase kalaulah aku tgk expired date die..aku xkan amik..memang lah bukan hari ni..tp bulan ni..dah dekat tu kan..26 dec!



ok stop pasal expired date....expired date tu hanya lah mukadimah..okey...
sebenarnya aku nak cakap pasal peribahasa.............

mase balik kampung hari tu..adik aku tanye soalan yg sgt mencabar minda....

"kak..ape maksud peribahasa....."
"emm....maksud ek.....hah.....bagai anjing dgn kucing"
"tu contoh..adik nak taw maksud peribahsa....."

adu si adik pon..bg soklan terlampau mudah..segan si akak  nak jawab..
tu lah..mase skolah dulu aku xsempat nak cari ape maksud peribahasa............................
sekarang dengan pertolongan hencik google..si akak yg mengong dah dapat jawapannye...yipp,yipp horreyyy!

peribahasa bermaksud: 
bidalan, pepatah, ayat atau kelompok kata yg tetap susunannya dan mempunyai maksud tertentu

lalu..si akak yg mengog terus telepon adiknye...

"adik maksud peribhasa adalah..blablablabla........ "
kak....adik da lame taw..keje sekolah tu pon da lame siap...."
"ok time kasih.."teeett aku terus matikan talian..huh!







1 comment:

  1. huhu...ore jual tu sdiri pun xcek kadey2..

    kadang2 soalan-soalan kerja sekolah adik membuat kita stress. =,='

    ReplyDelete