There was an error in this gadget

Monday, 12 November 2012

inikah nilai dan erti persahabatan

arwahAssalamualiakum(w.b.t)

harap semuanya dlm keadaan sihat.....aku pon sihat jer....
aku sebenarnya agak shock bila mak aku kol and bgtau nenek aku berade dlm keadaan xsedar..aku
untuk pengetahuan korg..kedua2 atuk aku dah meninggal..aku ade dua nenek....yg memang sporting and baik hati...arwah atuk belah abah dekat kelantan meninggal waltu aku umor 8 thn...arwah atuk ni best..die xgarang..kdg2 die bagi aku duit...syg sgt2 dk die..waktu die xde..aku menangis sbb aku menyesal...aku xsempat nak luangkan waktu ngan die...aku rase menyesal!

arwah atuk belah mak lak aku xtaw cmne orgnye..sbb arwah atuk meninggal waktu mak umur 12 thn...kesian sgt mak waktu tu..kehilangan ayah waktu die nak meningkat remaja...

sekarang nenek aku dua2 sakit..yg belah mak kat thailand dah lama sakit..die kene strok..tp makin ok..tetibe jer aku dikejutkan ngan berita nenek kat klantan(belah abah)sakit...smpi xsedar...padahal nenek aku belah abah ni memang kuat orgnya..xreti letih..die bjalan ke sana ke mari..xkire waktu..die g surau dekat umah..die slalu smbahyang dekat surau ...

aku just doakan kedua2 nenek aku dipanjangkan umur....aku syg sgt dorang!dorg memang baik ngan aku....
waktu balik raya puasa hari tu,.nenek aku ok jer...sihat sgt..dgr mak citer..nenek jatuh kat tandas..pastu tak boleh bgn..da antar hospital..pastu  dr dah dtg umah lg..masukkan air...

so pg ni dalam kul 9.30 am aku akan bertolak balik ke klantan..moga pjalanan aku selamat smpi...

aku dah apply cuti..tu pon mengejut...nak xnak terpaksa atasan aku luluskan jgak..alhamdulillah die memahami situasi aku...

aku jgak akan balik ke thailand untuk tgk nenek aku yg kat sana...aku dah xpikir ape dah..balik je keje..kemas baju2 semua....gerak g stesen bas..biarlah xrehat pon..aku dah xdpt pkir rehat...asyik teringat kat nenek aku...

sebenarnya hari ni aku nak bercerita pasal kawan...sahabat atau friend...or whatever u call them


1)kawan diwaktu susah

sebenarnya...aku agak trase ngan beberapa insan yg xnak aku sebutkan siapa...
aku heran...knpe seseorg tu bkwn just nak dptkan pertolongn..lpas tu..blahh n diam cmtu jer...aku bknnye mengharapkan ape2..tp kekadang trase jgk diri ni diperalatkan....n lepas tu aku jd susah nak percyakan org...bla aku xbnyak ckp....bla aku diam....ckp aku ni sombong...tp sbnarnya diam tu lbh baik andai bckp tu bnyak menguris hati...betol x?and bila susah...mula la cari untuk mtk pertolongan..msj..kol lah..tp bla senang or bahagia....aku kol pon reject kot!pastu bila korg ade masalah balik..korg mengadu balik kat aku...as a friend aku cube bantu yg terdaya tp knape tiap kali membantu..aku ase mcm diperbodohkan!


kawan kahhhhhh???




2)harta,pangkat......femes???

then kenapa ade jgk manusia yg berkawan hanya kerana harta..atau pangkat..atau....sewaktu dgnnya...
kerana seseorang tu ade aset...ade harta..maka ramai yg nak berkawan dgn die...?mcm tu nilai persahabatan..maka org xkaya memang xdek kwn lah kan....dekat sekolah dulu..makin femes org tu...makin bijak dan makin lawa..maka kesimpulannya makin ramailah org berbuat baik untuk dpt jadi kwn...hipokrit pon ade gak...dan org yg femes,kaya n cantik tu lak mulalah ambik kesempatan nak memilih kawan,,,nak yg seangkatan jer...huh!

kawan kahhh?
3)kwn yg dipergunakan demi kepentingan diri!

 ni yg aku cannot go..kawan yg mengunakkan kwn untuk melepaskan diri sendiri atau untuk kepentingan diri sendiri......ibaratkan...kau gunakan die waktu kau perlukan die...bla kau dah ok..ko pandang die pon xnak....
n kalau la die ni jnis terus percaya ngan org..memang kesaian..kenal jer trus percaya...pastu org just gunakan die demi jga kepentingan sendiri..xpatot sgt...!



4)kwn waktu bosan!

berkawan semata2 sbb xde org nak temankan die waktu tu..or kwn2 "hot " die yg lain tgh busy..so die jadikan kite tmpat hilangkan boring..bwk pg sane sini...mkn..g lepak..gi jogging pastu bila dei dah dpt2 kwn2 die yg lain...die pon tggalkan org tu mcm tu jer...xde nilai at all,,,,just tmpat hilangkan boring semata!
entah mengapa org mcm ni still ade...


seandainya mcm ni lah sifat org untuk mencari kwn...aku rase nilai persahabatan tu xde maknenye...
dan andai mcm ni lah persahabatan yg korg cube cari..aku rase baik hentikan sbb bkn saje mencemarkan nilai persahabatan tp boleh buat org terluka serta sedih...

kwn bkn tempat meluah jer..tp juga tmpat untuk mendengar...

1 comment:

  1. ade yg berkawan sbb moto... huhuhu..tringat kwn sekolah dulu...papepun ja, smg tok mu cpt smbuh k. pape, kol n msj aku... tc k. :)

    ReplyDelete